fredag 3. april 2009

her ble jeg imponert,


imponert over forklaringer som jeg kan forstå og som har til hensikt å være pedagogisk. Takk! Jeg har begynt å lese i små porsjoner her og der. Alle som har eksponert noen tusen digitale filer i raw, lurer litt på hvor eksponeringen bør ligge. Geir Brekke drøfter dette inngående, - min metode for å lese slike detaljerte artikler er å ta det i porsjoner, for her er det mange gullkorn. Jeg har lenge tenkt at hvis Ansel Adams hadde levd, hva ville han skrevet om digital"film" og digital "framkalling" Geir Brekke tar opp disse temaene. For deg som liker farger, vil denne artikkelen trolig være noe av det viktigere du leser. Geir Brekke gir ikke bruksanvisningen på hvordan du justerer, men forklarer hvordan man tenker eksponering.

4 kommentarer:

Geir B sa...

Tusen takk Morten, veldig inspirerende at du synes at artikkelen er nyttig.

mvh
Geir

morten brun sa...

Geir, ja jeg synes virkelig dette var en god og gjennomarbeidet artikkel. Et solid arbeid du har lagt ned i denne artikkelen. Det har ført til nye og interessante diskusjoner i min omgangskrets.morten

Geir B sa...

Så flott da. Jeg ble faktisk litt nyskjerrig på hvilken måte artikkelen har påvirket diskusjonene deres, har du eksempler ?

mvh
Geir

morten brun sa...

Jeg hadde slått meg litt til ro med at eksponering det "kan" jeg, men så fant jeg så mange gode setninger hos deg, at vi igangsatte diskusjonen om eksponeringen i en del tilfeller bør litt opp. Generelt er jeg restriktiv med eksponeringslideren i Adobe Camera Raw, spesielt på mennesker og mat. Min erfaring er at fargene og kontrasten endrer seg mye med eksponeringslideren. Men på motiver som natur og ting har vi igjen begynt på utforskingen av lysere eksponeringer. Interessant og illustrativ synes jeg din sammenstilling av sonesystemet og digital tonefordeling er. Vi sjekket også om det er like mye å hente i høylys ved høy iso som lav iso, og det var det, det var ny kunnskap. Generelt sett er mange mennesker ute etter tommelfingerregler, dvs konkusjonen, men drøftingen, og testingen av de ulike situasjoner og motiver fører til kunnskap som er veldig nyttig i spesifikke fotoopptak.