søndag 14. mars 2010

kan man presse film?

Jeg tror til og med det var Morten Løberg som i sin tid skrev en artikkel om spørsmålet, «kan man presse film?», dvs bruke filmen under dårligere lysforhold enn den er beregnet for, og så kompensere i fremkallingen? Svaret var ja, du vinner noe, men du taper også mye. I spesielle situasjoner er det bedre å tape mye, enn ikke å få bilde i det hele tatt.  Etter den artikkelen ble det klart for meg, (jeg hadde jo prøvd å presse filmen mange ganger også) at oppgitt besteverdi på ISO må kompenseres med lys. Lys kan tilføres på to måter, stativ eller strøm.
I en meget god artikkel av Geir Brekke om «Oppskarping og oppløsning»,  er kortversjonen, god optikk, ideel ISO, stativ og riktig kontrastomfang i motivet det som påvirker bildet mest. Men jeg vil anbefale artikkelen, det er mange gullkorn, godt skrevet og forklart, og når du kommer til ord som dx vs fx og difraksjon, så hopp litt fram i teksten hvis det er er ord du har lyst å klare deg uten.

1 kommentar:

Zevs sa...

Takk for at du har oppdaget artikkelen min. Hyggelig at du synes den har relevant informasjon.

mvh
Geir